Thursday, July 31, 2014

Ropecon 2014: Black Powder ACW & Bolt Action Winter War double feature

I was fortunate enough to be able to visit Ropecon this year. Ropecon is definitely the largest gaming convention in Finland, bringing together wargamers, boardgamers, roleplayers, larpers, cosplayers and what have you. It's quite a spectacle and I've missed it for about six years in a row now so I was happy to attend this time.

I played three games during the weekend. The beating I took in Epic Armageddon does not have any surviving images (luckily), but the ACW and Winter War games I participated in do.

I collaborated with the Nopat & Taktiikka association in arranging a Black Powder ACW game to demo during the weekend. My associated designed the scenario and provided some of the miniatures while I provided the terrain and most of the mini's. The scenario put us back in Gettysburg again and was a regimental level scenario going from the cavalry defence of McPherson's ridge on to the defence of Seminary Ridge. Here's the photos:

The scenario fit nicely on a 6x4 foot table. The elevations were made pretty ad-hoc with box lids and whatnot under the grass mat so it looks a bit bulky.
Buford's cavalry defends McPherson's ridge.

Some of my freshly painted dismounted cavalry. I have to take some more photos of these for you soon.

Union reinforcements arrive.

Union forces set up on Seminary ridge. The nice seminary building is from Total Battle Miniatures in case you wonder.
Confederates are preparing to assault seminary ridge.

Union artillery will make it tough to get up that ridge.

Reynolds is slowly retreating under pressure along the railway cut. (It's supposed to be an unfinished railroad, I know. I just wanted to use that railroad I finished last week)

Finally, the Conferedates mount their assault and cave in the Union left flank.

The scenario saw several new players come in and assume the command of a brigade or two during the day and I hope fun was had by all. The multitude of models definitely drew some attention from onlookers as they're more used to seeing WH40k armies.

Next up, I got a chance to take my Winter War Finns to the table as the same Nopat & Taktiikka crew arranged a Winter War demo table. I substituted most of their Finns with mine and played my first game of Bolt Action. The scenario is set during the battle of Raate road. The Soviets are sandwiched on a road between two Finnish forces and must organize a defense as Finns attack. The Finns cannot just sit back and shoot though, as they must capture two trucks on the road and time is against them.

The superb table and opening setup.

The Russians can get a bit of cover in ditches on both sides of the road.

My Finns on offence

The Russians organize...

But get an artillery barrage on top of them which leaves most of them pinned. The Finns fail to exploit this properly though.

On the other flank, the Soviets outnumber the Finns in the woods and attack successfully.

The road under attack.

Finns take cover in the woods and fire.

The situation at the start of the fourth turn. On one side of the road, the Finns are routed but fare better on the other side. The referee calls the final turn and the Finns are in a hurry to make the capture.

A desperate charge is successful, but the scenario ends as a draw nonetheless.

There you have it! I had a blast, thanks to all the players and the crew of Nopat & Taktiikka in particular!













6 comments:

  1. Hyvä että Boltti ja skenu toimi muidenkin mielestä.Noppakerholla oli nyt suunnitelmissa jonkin isomman historiallisen taistelun pelaaminen Talvisodan alkamisen vuosipäivänä, joten sinne vaan mukaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vähän minusta Bolttiksessa konekiväärit tuntuu alitehoisilta (vaikka venäjän kvkk:t sniputtikin Suomalaisilta kolme ryhmänjohtajaa). Se Maxim saisi esim. saada vähän enemmän aikaan kuin kolmen kiväärimiehen tuliannoksen vai mitä se oli? Vähintäänkin tehokkaampaa pinnaamista peräänkuuluttaisin. Muutoin perusmekaniikka toimii oikein kivasti ja tuo chitpull-systeemi joukkojen aktivointiin tuo hauskaa jännitettä peliin.

      Delete
    2. Joo tuossa ehkä pääongelma on pikakivääreiden ja "oikeiden" konekivääreiden pitäminen niin samanlaisina laitteina sääntöjen puolesta. On kokeiltu myös siten että kaikille vyösyöttöisille on annettu yksi hyökkäysnoppa enemmän, mutta se alkoi nopeasti vetämään peliä enemmän ampumapainotteiseksi nykyisestä asemoitumispainotteisesta.

      En tiedä sitten ihan miten teidän peli meni tarkalleen kun Teemu veti sen, mutta on ainakin omissa peleissä tullut pinnejä aika tehokkaasti aikaiseksi. Jo 3kpl alkaa tekemään ampuessa osumisen lähes mahdottomaksi eikä komennot meinaa onnistua ja 6-7 vuoron peleissä yksikköä ei kovin montaa kertaa ehdi Rallyttää pinnien poistamiseksi. Käytännössä pienellä ammunnan keskittämisellä pystyy hyvin pakottamaan yksikön pitämään päänsä tontissa useammankin vuoron peräkkäin. Tätäkin kokeiltiin joskus siten että KK antaa yhden lisäpinnin aina osumasta, mutta rampautti yksiköt ihan täysin kun parin ryhmän ammunta riitti tekemään se 4 pinniä minkä jälkeen komennot eivät loppupelissä oikein onnistu ja ammunta 7+ tai huonompi :)

      Delete
  2. Great looking games and report. ACW looks really good in 6mm, really captures the epic feel of the battles. Nice blog too :-)

    ReplyDelete
  3. Tuo talvisota skenu näyttään kyllä melkoisen mehukkaalta. Maasto ja napit näyttävät todella mainioilta. Helkutti, kai sitä on taas aloitettava uusi peli ja hommattava uusia nappeja, vaikka periferialla niitä ei sitten kukaan muu pelaisikaan...

    Winterwar scenario is looking juicy!


    ReplyDelete